Tykkisluuppi Diana

 

PURJEALUS  1700-LUVUN  TYYLIIN

Tykkisluupit olivat 1700-luvun lopulla kehitettyjä sota-aluksia, joita rakennettiin kymmenittäin Viaporin telakalla Suomenlinnassa. Taisteluissa sluupit olivat tehokkaita niiden liikkuvuuden ja suuren tulivoiman ansiosta. Pääosin tykkisluuppien muodostamalla saaristolaivastolla oli ratkaiseva merkitys Kustaan III sodan aikana (1788-1790) Ruotsinsalmessa vuonna 1790 käydyssä meritaistelussa, joka päättyi Ruotsin laivaston loistavaan voittoon.

Tykkisluuppi Diana perustuu laiva-arkkitehti Fredrik Henrik af Chapmanin laatimiin piirustuksiin ja Ruotsin laivaston piirustuskonttorin vanhoihin asiakirjalähteisiin. Alus on rakennettu perinteisiä rakennusmateriaaleja ja rakennusmenetelmiä käyttäen Suomenlinnan telakalla, joka toimi vuoteen 1808 asti Ruotsin saaristolaivaston Viaporin eskaaderin tukikohtana.

Tykkisluuppi Diana soveltuu erinomaisesti lyhyisiin noin 2 tunnin purjehduksiin Suomenlinnan ympäristössä, esimerkiksi juhlavana kuljetusmuotona Halkolaiturista Suomenlinnaan tai vaikka elämyksellisenä meriretkenä Vallisaareen. Laivaan mahtuu mukavasti 35 matkustajaa. Dianalla voidaan tänäkin päivänä ampua tykillä, purjehtia ja soutaa, aivan kuten ennenkin. Laiva on varustettu suurella akkukapasiteetilla, kahdella sähkömoottorilla ja katsastettu kotimaaliikenteen matkustajalaivaksi. Diana on Suomen ensimmäinen sähkökäyttöinen matkustajalaiva merialueella. Se on kuitenkin avovene, joten säänmukainen varustus pukeutumisessa korostuu.

 

KURKISTUS 1700-LUVULLE

Video on toteutettu yhteistyössä Suomen Merimuseon, Helsingin Purjelaivakonttorin, Viaporin Telakan, Suomenlinnan Matkailuexpertin ja Ehrensvärd-seurankanssa. Lisäksi mukana olivat Uudenmaan Karoliinit ja Keravan urheilijoiden soutajia sekä joukko avustajia.

 
 

DIANAN RAKENTAMINEN

Tykkisluuppi Dianan rakennusprojekti toteutettiin yhteistyössä eri oppilaitosten, Suomenlinnan Ehrensvärd-seuran ja Viaporin Telakkasäätiön toimesta. Projektin yhtenä tarkoituksena oli perinteisen laivanrakennustaidon säilyttäminen Suomessa. Laivanrakennusmestarina toimi Veistokaari Oy:n Mikael Holmström. Suomenlinnan telakka toimii nykyisin perinnelaivakeskuksena, jossa kunnostetaan ja entisöidään kulttuurihistoriallisesti arvokkaita aluksia.

 
 

TERVETULOA PURJEHTIMAAN KANSSAMME 1700-LUVUN TYYLIIN!