m/aux Svanhild

 

SVANHILD  AF  BORGÅ

Rentoa merimiesmeininkiä ja aitoa purjelaivaromantiikkaa parhaimmillaan! Svanhildin viihtyisät tilat - niin kannella kuin kannen allakin - tarjoavat upeat puitteet aina hääjuhlista työpaikan virkistyspäiviin ja lomapurjehduksista pikkujouluihin. Menneen ajan tunnelma sekä kauniit merimaisemat tekevät tilaisuudestasi unohtumattoman elämyksen!

<< Kysy lisää >>

 
 

Svanhild rakennettiin Grännesissä 1948 kuljettamaan puutavaraa Itämeren piirissä. 1960-luvun alkuun tultaessa laiva kuljetti pääasiassa hiekkaa Porvoon ja Helsingin välillä. Vuonna 1972 Juhani Salovaara osti Svanhildin, suoraan rahtiliikenteestä. Vuosien 1972-74 aikana laivalle tehtiin ensimmäinen suuri peruskorjaus, vanhan laivurin Göran Tackmannin toimesta ja laivan lastiruuma muutettiin majoitus tiloiksi.

Tänään Svanhild on perinteisin menetelmin ja materiaalein täydellisesti peruskorjattu huippupurjekuunari, Suomen ainoa purjehtiva raakapurjelaiva ja varsin komea näky missä vain liikkuukin. Laiva on varustettu nykyaikaisin mukavuuksin ja turvallisuusvarustein ja on loistava ympäristö niin yritystilaisuuksiin, illanistujaisiin kuin useiden vuorokausien purjehduksiinkin. Svanhild on varustettu seitsemällä viihtyisällä 2-3 hengen hytillä, joihin majoittuu yhteensä 20 hengen porukka. Päiväpurjehduksilla suositeltava ryhmäkoko on jopa 60 henkilöä.

 
 

SVANHILDIN HISTORIA

Alun perin Svanhild oli kaksimastoinen kaljaasi, jonka rakensivat Johanssonin veljekset Grannäsissä lähellä Porvoota vuonna 1948. Alkuvuosinaan Svanhild kuljetti purjehtien mm. puutavaraa Helsinkiin, kun kaupunkia lämmitettiin vielä puilla. Halkojaalat noutivat 50-luvulla puutavaraa jopa Saimaalta asti, vaikka perinteisten purjehtivien rahtialusten aikakausi päättyi jo vuonna 1939.

Kuten muihinkin kaljaaseihin, myös Svanhildiin asennettiin melko pian apumoottori. Kasvavaan pääkaupunkiin tarvittiin hiekkaa rakennusmateriaaliksi, joten monet halkojaalat muutettiin hiekkajaaloiksi. Tehokkaampien moottoreiden aika koitti ja lopulta takilasta luovuttiin kokonaan. Svanhild kulki siis vähitellen pelkällä konevoimalla ja sillä rahdattiin hiekkaa Helsinkiin aina vuoteen 1968 asti.

Vuonna 1972 Svanhild rikattiin uudelleen alkuperäisen mallin mukaan kaksimastoiseksi kahveliketsiksi. Laivan lastiruuma ja miehistötilat muutettiin asuin- ja oleskelutiloiksi, mutta laivan runko säilytettiin entisellään. Svanhildin kansilinja eli ketka, oli rakentajien erityinen ylpeyden aihe ja se säilytettiin ennallaan.

Kevättalvella 2012 Svanhildilla puhalsi uudet tuulet. Laivan omistajapohjaa laajennettiin ja laiva siirtyi Suomen Purjelaivaosakeyhtiön omistukseen. Vetovastuun laivasta ja perustetusta yhtiöstä ottivat Jouni Wirta ja Visa Roine, molemmat pitkänlinja purjelaivamiehiä Suomessa.

Talvella 2017 toteutettiin laivanomistajien suuri unelma, Svanhild sai kolmannen mastonsa ja muuttui kaljaasista kuunariksi. Svanhildin uusien mastojen työstöön pääset tutustuman tarkemmin blogissamme.

Jo ensimmäisistä purjehduksista 1990-luvun puolivälissä oli selvää, että Svanhild oli liian iso laiva kaksimastoiseksi kaljaasiksi. ”Me halusimme tehdä laivasta helpommin käsiteltävän ja turvallisemman purjehtia”.

Nyt Svanhild on latvapurjekuunari, Suomen ainoa purjehtiva raakapurjelaiva ja kaikkiaan 14 purjeensa kanssa varsin komea ilmestys missä vain liikkuukin.

CHARTER-TOIMINTA

Svanhild on toiminut vuodesta 1974 lähtien - ensimmäisten perinnepurjelaivojen joukossa - charter-liikenteessä. Laivalla on järjestetty henkilökunnan virkistys- ja koulutusretkiä, asiakaspurjehduksia, neuvotteluja, tuote-esittelyjä, saaristoseikkailuja, luokkaretkiä, syntymäpäiväjuhlia, häitä jne.

KOTISATAMA

Svanhildin kotisatama, Halkolaituri valmistui jo vuonna 1891. Laituri on nykyään Helsingin Purjelaivasatamayhdistys ry:n käytössä. Yhdistyksen tavoitteena on säilyttää purjehduskulttuuri, merenkulkuperinteet ja vanhat alukset osana Helsingin kaupungin historiallisesti arvokasta merellistä kaupunkikuvaa.

 

POHJAPIIRROS

TEKNISET TIEDOT

  • Tunnuskirjaimet: OFPL
  • Rakennusvuosi: 1948 Grennäs, Porvoo
  • Pituus: 30 m, LOA 39 m
  • Leveys: 7,1 m
  • Syväys: 2,3 m
  • Purjeala: 480 m²
  • Koneteho: 230 hv
  • Uppouma: 111GT
  • Kotisatama: Helsingin Pohjoisranta, Halkolaituri
  • Nykyaikainen navigointilaitteisto
  • Suositeltava henkilömäärä päiväpurjehduksilla 60 (max 90) henkeä
  • Yöpymistilat 20 hengelle, 7 kpl 2-3 hengen hyttiä
  • Keskuslämmitys
  • Laivakeittiö
  • Av-laitteet
  • Sauna

Sertifikaatit

  • Traficomin katsastama
  • Kotimaanliikenne 1 alueelle 93 hengelle
  • Kotimaanliikenne 3 alueelle 50 hengelle 

Svanhild hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin yhtenä ensimmäisistä aluksista vuonna 1994.
 
 

UNOHTUMATTOMIA PURJEHDUSELÄMYKSIÄ ON KOETTU SVANHILDIN MATKASSA YLI 70 VUODEN AJAN, SEIKKAILU JATKUU, TERVETULOA MUKAAN!